Jak wybrać temat i napisać scenariusz?

Wybierz grupę docelową

Pierwszym krokiem, jest określenie czyją uwagę chcesz skupić. Próbując trafić filmem do wszystkich najprawdopodobniej rezultat będzie marny. Postaraj się znaleźć niszę, której twój biznes może realnie pomóc i skup się tylko na niej.

Wybierz temat filmu

Nie ma sensu próbować nagrywać materiałów bez wybrania konkretnego tematu. Temat filmu pomoże ci zrobić reserch, przygotować scenariusz i wybrać format, ale przede wszystkim określić, czy materiał w ogóle będzie interesował twoją grupę odbiorców.

Jak więc wybrać dobry temat? Najpierw potrzebujesz poznać swoich odbiorców. Ustalić co ich interesuje, jakie mają problemy i czego szukają?

Możliwe, że już dobrze znasz swoich odbiorców. Jednak co jakiś czas warto odświeżyć swoją wiedzę.

Takie informacje możesz zebrać analizując statystyki twoich poprzednich filmów lub materiałów konkurencji. Innym sposobem jest przeprowadzić rozmowę z kilkoma osobami, które pasują profilem do twojej grupy. Możesz również zbadać grupę przy użyciu ankiety. Metod jest naprawdę dużo.

Na podstawie zebranych informacji spisz wszystkie problemy i wyzwania swojej grupy odbiorców. Pogrupuj je w wątki i tym sposobem otrzymasz listę tematów.

Zbierz informacje

Po wybraniu tematu filmu zacznij zbieranie informacji. Najłatwiej jest utworzyć dokument tekstowy i wklejać tam wszystko co wiesz na dany temat. Na razie nie przejmuj się strukturą tej treści.

Gdy zakończysz etap zapisywania pora na selekcję. Ze wszystkich informacji wybierz te, które zamierzasz przedstawić w filmie. Nie ma potrzeby pakowania wszystkiego co masz. Wybierz tylko to co będzie ważne dla odbiorców.

Może się zdarzyć, że treści będzie bardzo dużo. W takim wypadku pogrupuje je w podtematy. Każda z tych grup będzie w przyszłości oddzielnym filmem.

Przygotuj scenariusz

Na tym etapie musisz uporządkować informacje w spójną strukturę. Możesz się wzorować na popularnych formatach, np.:

  1. poradnik – w którym krok po kroku tłumaczysz jak coś zrobić
  2. explainer – materiał dogłębnie wyjaśniający temat. Większość explainerów zaczyna się od nakreślenia tematu i wprowadzenia pojęć.
  3. lista – zestawienie np.: rodzajów produktu, metod wykonania usługi

Scenariusz nie musi być zapisany słowo w słowo. Musisz jednak ustalić w jaki sposób przekażesz treść.